Dopravní podnik kvůli rostoucím cenám omezí příští rok investice

autor: | 10. 12. 2022 | Články

Foto: Aleš Pelikán

Brněnští radní rozhodli, že zatím nebudou zvyšoval ceny jízdného, takže příjmy dopravního podniku od cestujících se nezmění. Zároveň se potýká s rostoucími cenami za energie, a i když rozpočet na příští rok mu navýšil dotaci, musí hledat další úspory.

 

Bude méně Draků a také nových šalin do kampusu

Omezení se dotkne v počtu dodaných dílů a montáži nízkopodlažních tramvají EVO 2 které byly pojmenovány Drak. Z původně plánovaných osmi budou nakonec příští rok hotové jen čtyři. Na konci roku 2024 má mít Brno 41 Draků, aktuálně jich je hotových 25. DPMB dál shání peníze na pořízení nových nízkopodlažních obousměrných tramvají Škoda 45T, které budou jezdit na nové trati k bohunickému kampusu. První z nich vyjede s cestujícími na lince číslo 8 už tuto neděli.

Rámcová smlouva je na 40 kusů, město ale na jejich pořízení zatím nemá peníze. „Další tramvaje tohoto typu budeme pořizovat podle aktuálních finančních možností. Stále hledáme vhodnou dotační příležitost, abychom jich mohli za tuto cenu pořídit co nejvíce,“ řekl generální ředitel DPMB Miloš Havránek. Ve hře je i možnost úvěru od Evropské investiční banky.

 

Vozový park omladí 20 trolejbusů

Modernizaci čeká v roce 2023 vozový park trolejbusů. I ty si dopravní podnik montuje ze stavebnice od SOR Libchavy ve vozovně Komín. Jde o trolejbusy SOR TNS 12. Příští rok jich nakoupí deset. Protože trolejbus typu TNS 12 není pro provoz v ČR (a ani nikde jinde) homologován, čeká první vůz několik zkoušek a revizí všech systémů. Následně vyjede do zkušebního provozu bez cestujících, ve kterém musí odjezdit 10 tisíc km. „V optimistickém výhledu by mohl svézt první cestující na přelomu zimy a jara. Cena za 10 skládaček je 80 milionů korun.

Dopravce také využije rámcové dohody na dodávku parciálních trolejbusů Škoda 32Tr za 118 milionů korun. Do Brna by desítka nových vozů měla dorazit během druhého čtvrtletí příštího roku. V provozu nahradí vozy 14Tr a 21Tr.

 

Bude méně peněz na investiční stavby

Úspory přinutily proškrtat i plánované stavební investice. Do oprav tratí, kabelových tras a dalších objektů půjde až 577 milionů korun. Na některé projekty má přislíbenou dotaci od magistrátu. Přitom dopravní podnik plánoval investice přesahující 1,5 miliardy korun.

Pokud dostane dotaci, chce dopravní podnik během letních prázdnin modernizovat tramvajovou trať na Vídeňské v úseku Bohunická – Moravanské Lány. „Díky modernizaci tratě budou tramvaje v tomto úseku jezdit rychlostí 60 km/hod., čímž dojde ke zkrácení dojezdových časů,“ uvedl dopravní ředitel DPMB Jan Seitl.

V roce 2023 bude zahájena dlouho připravovaná stavba vratné tramvajové smyčky v oblasti zastávky Lipová. Vybudování smyčky umožní zrušit manipulační jízdy tramvají, které se na cestě do pisárecké vozovny ze směru od Bystrce musely otáčet až na Mendlovo náměstí. Realizací tohoto projektu za 320 milionů tak dojde k časovým i finančním úsporám. Součástí stavby je i kompletní vybudování nového kolejového rozvětvení ve vozovně Pisárky a úprava zpevněných ploch pro odstavování tramvají. Předpokládané zahájení výstavby je v lednu a dokončení v létě 2024.

 

Přibudou další bezbariérové zastávky

V plánu má dopravní podnik také přestavbu dvou zastávek a doplnění dvanácti přístřešků. Přestavby na bezbariérové se dočkají zastávky Antonínská v obou směrech a zastávka Pionýrská ve směru z centra.

Zdroj: Aleš Pelikán, redaktor

Sledujte nás na Instagramu

This error message is only visible to WordPress admins
There has been a problem with your Instagram Feed.